Case study

Angela van der Voort

Leerkracht, ICT- en arbocoördinator
en lid PBS-team bij basisschool de Vlinder.

Angela van der Voort

Angela van der Voort is in de eerste plaats leerkracht van groep 3. Daarnaast is ze ICT-coördinator, arbocoördinator en lid van het Positive Behaviour Support team voor haar basisschool de Vlinder.
Zo Angela, jij hebt het druk! Hebben leraren niet al genoeg op hun bordje?

Haha, ja als je het zo allemaal bij elkaar leest dan is het best veel. Maar als fulltimer kan ik de nevenactiviteiten in mijn taakuren doen.

Hoe ben je hier allemaal ingerold?

Ik heb mijn afstudeerstage tijdens de PABO bij Tabijn gedaan. Na mijn afstuderen werd ik gelijk door Tabijn op gesprek gevraagd met de vraag of ik 4 dagen per week wilde invallen voor een lerares met ziekteverlof op basisschool Visser ’t Hooft in Castricum. Zij was zelf aan het re-integreren. Dat was voor mij een mooie start. Bovendien was er een hele goede match tussen onze stijlen van lesgeven.

Na een jaar ben ik via de flexpool van Tabijn doorgestroomd naar de school waar ik nu werk. Eerst als lerares voor de kleuters en daarna naar groep 3. Mijn opdracht was om die groep weer goed neer te zetten.

Hoe heeft de Tabijnacademie jou daarin begeleid?

Voor die betreffende groep heb ik een cursus ‘Goed Groepsklimaat’ gedaan. Daarin leer je hoe je de sfeer in de klas goed houdt. Maar ook hoe je op bepaalde kinderen reageert. Dingen die je misschien normaal gesproken laat gaan, leer je bewust te adresseren.

Bepaalde zaken van die cursus pas ik nog dagelijks toe. Dat geldt ook voor mijn collega, met wie ik de cursus heb gevolgd. We hadden het er net nog over.

Heb je nog meer cursussen gevolgd?!

Ja, ik heb ook een mentorentraining gedaan om stagiaires beter te begeleiden. Vaak heb je behoorlijk hoge verwachtingen van Pabo-studenten. In die cursus leer je wat realistisch is voor het niveau van de student.

Voor mijn rol als arbocoördinator volg ik de BHV-cursussen bij Tabijn en de EHBO bij het Rode Kruis. Elk jaar nemen alle arbocoördinatoren deel aan een arbomiddag van Tabijn. Daar leren we steeds nieuwe zaken. Afgelopen jaar bijvoorbeeld over het opzetten van een ontruimingsplan.

Ook voor het implementeren van de methodiek voor PBS krijgen we begeleiding vanuit Tabijn.

De andere opleidingen voor ICT-coördinator en arbo heb ik deels buiten Tabijn gevolgd. Daarin begeleidden ze me wel vanuit de groep. De opleidingen werden ook vergoed.

Welke meerwaarde heeft de Academie voor jou?

De cursussen brengen me vaak op nieuwe ideeën. Zeker als je lang op dezelfde school en aan dezelfde groep les geeft, dan is een cursus altijd goed om nieuwe inzichten op te doen. Die krijg ik zowel door de theorie als van de andere leraren van de Tabijngroep die deelnemen aan de cursussen. Die uitwisseling is minstens even waardevol als wat je leert.

Wat zie je nog voor mogelijkheden in de toekomst met de Academie?

Volgend jaar ga ik de cursus doen voor de medezeggenschapsraad. En verder laat ik het even afhangen van welke groep ik ga lesgeven. De Tabijnacademie heeft een breed aanbod en er is altijd wel een cursus die past bij de behoefte die ik heb op dat moment.

Wij zijn op zoek naar:

Medewerker BSO (zowel parttime als fulltime)
Locatie: Divers

In de functie van medewerker BSO werk je samen met je collega’s aan een fijne naschoolse tijd van onze kinderen. Je zorgt ervoor dat de kinderen zich thuis voelen en zichzelf kunnen zijn. Je denkt graag mee over het aanbod voor de kinderen en je bent flexibel inzetbaar.

Vacature bekijken
Leerkrachten (zowel parttime als fulltime)
Locatie: Diverse locaties

Wij zijn doorlopend op zoek naar enthousiaste leraren om ons team te versterken. Je gaat aan de slag op een fijne en eigentijdse school en wordt hierbij uitstekend begeleid en ondersteund. Wil je wat meer informatie? Neem dan gerust contact met ons op.

Contact opnemen