De belangrijkste reden was de mogelijkheden die ik zag op de locatie waar ik nu werk. Basisschool Paulus ontwikkelt zich tot IKC. We hebben de opvang in eigen beheer. Het voordeel is dat al onze medewerkers en leerkrachten dezelfde taal spreken en een eenduidig pedagogisch klimaat creëren. De lijntjes zijn heel kort. Ik vind dat een mooie visie en wilde graag meewerken om daar verder vorm aan te geven.
Mijn opleiding voor leidinggevende volg ik extern. Wel heb ik de opleiding ‘action learning’ gedaan aan de academie, om mijn gesprekstechnieken te verbeteren. Als leidinggevende ben je namelijk al snel geneigd naar een oplossing toe te praten in een gesprek.
In deze opleiding leerde ik om ook naar de onderstromen te luisteren. Die geven vaak belangrijke signalen af. Door die te erkennen — en soms concreet te benoemen — wordt het een beter gesprek. Dankzij deze opleiding en de begeleiding van Tabijn ben ik persoonlijk gegroeid als leidinggevende.
De academie is zeker van toegevoegde waarde voor mijn persoonlijke loopbaan, maar ook als adjunct-directeur ben ik blij met de opleidingen die ze bieden aan de medewerkers van ons te realiseren Kindcentrum. Een voorbeeld is de scholing voor ‘Eerste hulp aan kinderen’ voor onze pedagogisch medewerkers. Ook volgen ze allemaal de opleiding ‘Oog voor interactie’, die bijdraagt aan hun persoonlijke ontwikkeling. Dankzij zulke opleidingen kunnen we als school kwaliteit bieden.
Daarnaast organiseert Tabijn regelmatig interessante lezingen/workshops. Die lezingen zijn heel waardevol. Niet alleen vanwege de informatie die de spreker deelt maar ook omdat je op zo’n avond kennis en ervaringen met collega’s van de andere 21 Tabijnscholen deelt.
Behalve de kennis die de Tabijnacademie biedt, vind ik het netwerk er omheen ook heel nuttig. Op elk niveau bestaat een netwerkoverleg: voor directeuren, adjunct-directeuren, leraren en pedagogisch medewerkers. Je staat er nooit alleen voor!